سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمزنان
با سلام خدمت شما هنرمندان و هنردوستان سراسر کشور... این وبلاگ در پی معرفی هرچه بیشتر هنر کهن ایرانی (قلمزنی روی فلزات مختلف) میباشد. متصدی این تارنماخانم مهرانا نجیمی از شهرستان اراک میباشد. برای طرح سوالات قلمزنی و اطلاع از نحوه سفارش با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید: 09394471240
قالب وبلاگ

نمونه طرح های اسلیمی و خطایی مناسب قلمزنی

 

اسلیمی  به آن دسته از اشکالی  گویند که سیستم اصلی شکل یابی آنها، فرم های دو شاخه است که با طبیعی خمیده و نرم، بعنوان معمول ترین عنصر و ویژگی بیانی هنر اسلامی و تنها در همین فرهنگ هنری به شمار می آیند.

طرح اسلیمی

این اشکال مفهوی عربی را در خود دارند. آن ها از شکل های برگ نخل گونه یا اندام های گیاهان و شاخه ها و برگ ها، گاه به شکل سوسن و زنبق و گاه شبیه غلاف ها و کاسه ها گل اندام های دیگر را در بر می گیرند.  

 

برای کسب اطلاعات بیشتر، سفارشات و پیشنهادات در ساعات 12:00الی 16:00 و 19:00 به بعد با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا به همین شماره تلگرام بزنید.

09394471240

خانم نجمی



[ پنج شنبه 95/9/25 ] [ 6:1 عصر ] [ مهرانا نجمی ] [ نظرات () ]

قلم های اصلی در قلم زنی:

بخشی از قلم های مورد استفاده در قلمزنی

 
قلم نیم بر
از این قلم برای تثبیت خطوط طراحی شده  بر روی لوح فلزی استفاده می شود. سطح مقطع نوک این قلم مانند نوک پیچ گوشتی و فاقد آج است.


قلم نیم ور
سطح مقطع آن شبیه ذوزنقه است و دارای دو نوع آج دار و بدون آج است و از آن برای فرو بردن و پایین نشستن زمینه و جداسازی طرح، از زمینه استفاده می شود.


قلم گر سواد
برای سایه اندازی، ایجاد بافت روی فلز و فرو بردن زمینه کار و تزیین نقوش حیوانی و انسانی از این قلم استفاده می شود و با این قلم طرح را از زمینه کار جدا می کنند. سطح مقطع این قلم آج دار و مستطیل شکل است.


قلم یک تو
این قلم در نوک مقطع خود دارای نقوشی شبیه دایره است و از آن برای ایجاد بافت در گل ها و حاشیه سازی استفاده می شود. نوک آن مخروطی شکل با مقطع گرد است و در اندازه های ریز و درشت ساخته می شودو میتوان برای بهتر سیاه شدن زمینه آنرا بر روی گرسواد استفاده کرد.


قلم های تزیینی و مورد نیاز دیگر در قلمزنی:


قلم سنبه
برای اجرای طرح اولیه و رو سازی طرح و تزیین زمینه کار و همچنین مشخص کردن مرکز کاراز این قلم استفاده می شود، این قلم دارای نوک مخروطی شکل، شبیه نوک مداد است.


قلم پرداز
برای رسم کردن خطوط طراحی و رو سازی گل ها و خط اندازی طرح و خطوط به دست آمده از قلم سنبه، از قلم پرداز استفاده می شود. مقطع این قلم کشیده و از دو سمت دارای آج به صورت اُریب است.


قلم گرسوم
برای ساخت سطوح با نقوش دایره ای به صورت برجسته و منظم و سایه روشن کردن سطح فلز از این قلم استفاده می شود..


قلم دوتو
این قلم نیز مانند قلم یک تو مخروطی شکل و در سطح مقطع آن دارای دو دایره کوچک در نوک و بدون آج است، که از آن برای تزیین زمینه کار استفاده می شود.


 قلم ناخنی
برای ایجاد نقوش تزیینی و خطوط منحنی و رو سازی طرح ها از این قلم استفاده می شود و نوک مقطع آن شبیه ناخن دست انسان است و در ایجاد نقوش شبیه فلس ماهی، موی انسان، یال اسب و.... از آن استفاده می شود.


 قلم بادامچه
سطح مقطع نوک این قلم بادامی شکل و آج دار است و از آن برای ساخت گل و برگ و تزیین زمینه لوح فلزی استفاده می شود.


 قلم کف تخت
نوک این قلم در مقطع شبیه مربع یا مستطیل و دارای انواع ریز و درشت است که از آن برای فرو بردن و مسطح کردن زمینه طرح استفاده می شود.(از قلم های برجسته کاری میباشد).

 قلم نیم بر کلفت
با این قلم خطوط اصلی نقش را فرو برده و کار را برجسته می کنند. سطح مقطع آن بیضی شکل و منحنی و بدون آج است.


قلم قلم گیری
از این قلم برای لایه برداری سطح فلز و برای کندن و ایجاد شیار به شکل تراش فلز استفاده می شود نوک آن تیز، شبیه سرنیزه؛ و فاقد آج است.


 قلم بادامی ساده یا درختی
از این قلم برای ایجاد نقوش چند پر و تزیین زمینه استفاده می شود. سطح مقطع آن شبیه میوة بادام و بدون آج است و سطح مقطع آن را تو خالی و لبه دار می سازند.


 قلم خُشه
از این قلم برای برجسته سازی استفاده می شود و سطح مقطع آن مدور و بدون لبه و صیقلی است.


 قلم تیزبُر
نوک این قلم تیز و برنده و از آن برای برش و مشبک کردن فلز استفاده می شود.سطح مقطع آن شبیه پیچ گوشتی و بسیار تیز است.


برای کسب اطلاعات بیشتر، سفارشات و پیشنهادات در ساعات بین 12:00 تا 16:00 و 19:00 به بعد با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا به همین شماره تلگرام بزنید.

09394471240

خانم نجمی


[ شنبه 95/9/13 ] [ 12:25 عصر ] [ مهرانا نجمی ] [ نظرات () ]

فلزات مورد استفاده در هنر قلمزنی


مفرغ: ترکیبی از مس و قلع است که هرچه درصد قلع آن بیش تر باشد سفیدتر میباشد و از استحکام بیش تری برخوردار است.


ورشو: متشکل از نیکل،مس و قلع است که خاصیت مفتول شدن دارد.

 

ورشو

برنج: که ترکیبی از مس و روی است و در اثر حرارت زیاد نرمی آن افزایش می یابد.


طلا: فلزی بسیار نرم و زرد رنگ است که در تیزاب سلطانی حل می شود.

 

 نقره: فلزی سفید رنگ میباشد، و همچنین چکش خوار و شکل پذیر و به راحتی پرداخت می شود.

 

 مس: فلز عمده و رایج مورد کاربرد در هنر قلمزنی است. رنگ آن قرمز متمایل به نارنجی است و خاصیت شکل پذیری و چکش خواری دارد.

 

مس

 

برای اطلاع و ارتباط بیشتر با قلمزنی، هنر ماندگار ایران به کانال تلگرام قلمزنی مس بپیوندید.

https://telegram.me/ghalamzanimes


برای کسب اطلاعات بیشتر، سفارشات و پیشنهادات با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا به همین شماره تلگرام بزنید.

09394471240

مهرانا نجمی


[ چهارشنبه 95/9/10 ] [ 5:37 عصر ] [ مهرانا نجمی ] [ نظرات () ]

در این نوشتار به ممعرفی سبک های قلم زنی می پردازیم.

1. برجسته کاری:

این نوع قلم زنی در اصفهان به جنده کاری معروف است. در این روش ابتدا پشت کار را قیر کرده، سپس طرح را روی کار کاربن می­ کنیم و با استفاده از قلم نیم بر طرح را تثبیت می­نماییم. پس از تثبیت طرح، قیر را از پشت کار خارج کرده و این بار سطح پردازش شده را قیر می­کنیم و توسط قلم­های جنده کاری که عبارتند از: قوشه، کف رو، کف تخت و غیره ظرف را برجسته می­کنیم. خطوط نیم بر شده در پشت کار راهنمای عمل قلم زنی می­باشد. پس از اینکه عمل برجسته کاری صورت گرفت، مجدداً قیر را به سمت اولیه گردانده و در این مرحله روسازی و زمینه کردن کار انجام می­ پذیرد.

 

برجسته کاری روی مس



2. نیمه برجسته کاری:

در این قلم زنی به جای استفاده از قلم­های برجسته کاری از قلم­های معمولی استفاده می­کنیم و به جای اینکه کار را از پشت برجسته کنیم، از طرف مقابل آنقدر زمینه را پائین می­بریم که سطح پردازش شده نمایان شود.



3. ریزه قلم زنی:

در این روش، کار پس از قیر شدن طراحی شده و سپس نیم بر و رو سازی و زمینه می­گردد که دارای برجستگی نمی­باشد و بیشتر از طرح­های گل و مرغ اسلیمی و ... استفاده می­گردد.

ریزه قلمزنی


 

4. حکاکی:

در این روش کار به جای استفاده از چند قلم تنها از یک قلم استفاده شده و این قلم، عمل قلم زنی را انجام می­دهد. در واقع در این نوع قلم زنی توسط قلم تیزی گوشت فلز کنده می­شود.


 

 


5. مشبک کاری:

در این روش به جای اینکه در ریزه قلم زنی زمینه بزنیم یا در برجسته کاری زمینه را بخوابانیم، زمینه را از سطح فلز جدا می­کنیم. از این روش معمولاً در قدیم در ساخت و سازهای چراغ­های فانوسی و محل هایی که قرار است از آنها آب عبور کند استفاده می­شد.

 

 

مشبک کاری

 

مشبک کاری

 

برای اطلاع و ارتباط بیشتر با قلمزنی، هنر ماندگار ایران به کانال تلگرام قلمزنی مس بپیوندید.

https://telegram.me/ghalamzanimes


برای کسب اطلاعات بیشتر، سفارشات و پیشنهادات با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا به همین شماره تلگرام بزنید.

09394471240

مهرانا نجمی


[ سه شنبه 95/9/9 ] [ 6:0 عصر ] [ مهرانا نجمی ] [ نظرات () ]

معرفی و تاریخچه هنر قلم زنی


قلم زنی یکی از هنرهای سنتی ایران بوده که در گروه فلزکاری جای می گیرد. قلمزنی عبارت از تزئین و کنده کاری نقش های برجسته و غیر برجسته روی اشیا و سطوح فلزی به خصوص مس، طلا، نقره و  برنج انجام می شود. در واقع این کار توسط  ضربه چکش بر قلم و اثر هنرمندانه آن بر فلز صورت می گیرد.

تاریخچه قلم زنی به زمان سکاها یا سیت‌ها که نژاد آریایی داشتند، باز می گردد. از آثار مهم به دست آمده در هزاره اول، می توان به جام طلای حسنلو است که دارای نقوش برجسته مانند خدایان سوار بر  ارابه می باشد، اشاره نمود. جام‌های طلای مارلیک نیز به قلم زنی این دوره مربوط می شوند. آثار کمی در دوره مادها  به یادگار مانده‌.  آثار مکشوفه از آذربایجان حاکی از کاهش نفوذ و جایگزینی روش مادها در در دوره می باشد. دوره هخامنشی اوج هنر فلزکاری در زمینه ‌های ریخته‌گری، چکش‌کاری، ترصیع غیره با ­تصاویر حیوانات، سربازها و اسطوره­ ها بودکه با حمله اسکندر و آتش زدن تخت جمشید آثار بسیاری نابود و به دستور وی گداخته شده و به سکه مبدل شد. از جملهآثار کشف شده قلمزنی دوره هخامنشی، دو لوح سیمین به وزن 4 کیلوگرم و زرّین به وزن 5 کیلوگرم است که در موزه ملّی ایران نگهداری می‌شود.

جام طلای حسنلو


در دوره ساسانیان و با گسترش بازرگانی بین ایران، یونان و روم، هنرهای ایرانی از هنر یونانی و رومی تأثیر پذیرفت. ساخت وسایل این دوره  به سه طریق چکش ­کاری بر ورق سرد، ریختگی و ساخت ظروف آستردار از ورق، و تراش با چرخ انجام می ­شد. مرسوم ترین ظرف در این دوره سینی بوده است. ساسانیان تصاویر شکار و مراسم پادشاهان همچون هدیه دادن را قلمزنی می کردند.


                                                              قلمزنی دوره ساسانیان       قلمزنی دوره ساسانیان                                

                                                                              

 

برای اطلاع و ارتباط بیشتر با قلمزنی، هنر ماندگار ایران به کانال تلگرام قلمزنی مس بپیوندید.

https://telegram.me/ghalamzanimes


برای کسب اطلاعات بیشتر، سفارشات و پیشنهادات با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا به همین شماره تلگرام بزنید.

09394471240

مهرانا نجمی


[ دوشنبه 95/9/8 ] [ 11:22 عصر ] [ مهرانا نجمی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

خانم مهرانا نجیمی با پیشینه 4سال تجربه هنر قلمزنی و کار در این زمینه آماده پذیرفتن سفارشات شما عزیزان میباشد. آموزش دوره مبتدی قلمزنی هم توسط ایشان انجام میشود.
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 90018